15 hónapos update: #runRenirun

Nem, semmi bébivel kapcsolatos dolog nincs ebben a bejegyzésben, én és a rendszeres testmozgás lettünk 11-én kerek 15 hónaposak...milyen szép, kerek szám #janem :D
Aki netán lemaradt volna arról, hogy tavaly júliusban kvázi egyetlen villámcsapásra felemeltem a fenekemet és munka után, hullafáradtan elindultam futni, bárminemű kényszer alkalmazása nélkül, azoknak belinkelem a korábbi blogbejegyzéseket a témában:


Szerencsémre semmiféle betegséggel nem diagnosztizáltak - csak "simán" asztmás vagyok 12 éves korom óta -, emellett semmifele étrendváltás sem történt, egész egyszerűen besokalltam a görcsös, mindennap rám zuhanó fáradtságtól, meg attól a masszív, erős túlzással születésemtől fogva jelen lévő utálattól, ami a testem ellen irányult. Kész. Beleuntam. Elég volt.

Nekiiramodtam futni, először épphogy sikerült 1 kilométert lefutnom, a tüdőmet meg valahol a szomszéd faluban kellett összeszednem, mert majd' kiköptem azt. Fájt, szúrt, levegőt alig kaptam, de másnap újra nekiiramodtam, ugyanolyan eredménnyel. Pár hét eltelte után már másfél, illetve 2 kilométert sikerült lefutnom, borzasztó büszke voltam magamra, szó szerint minden további centiméternek örültem, amit magammal szemben - vagy éppen saját magammal kézenfogva - kiharcoltam aznap és tovább bírtam.
Napi elfoglaltságként 30 perceket vett igénybe ez a futás, a végén fixen 3 kilométereket futottam, arra beálltam, télvíz idején nem szerettem volna a sokszor mínusz fokokban meg jobban "megerőszakolni" a hörgőimet, amikor pedig hetekig tükörjég borította az utakat, akkor ugyan küzdöttem, mint disznó a jégen, de lefutottam a napi távomat.



Több dologban is fordítva vagyok bekötve, például amikor tavasszal jobbra fordult az idő, akkor vágtattam be a Sugár Fitneszbe, bérletet váltottam és el kezdem különféle, csoportos órákat látogatni, többségében hétköznap, munka után.
Természetesen először egyáltalán nem éreztem magam komfortosan, nem tudtam egyik órának sem a koreográfiáját, a zsúfolt öltözőkben sem tudtam könnyéden ellavírozni, ideges voltam és izgatott egyszerre, nem tudtam, mi vár rám ott.
Töredelmesen bevallom, amikor elszorul a torkod a gyakorlat közben és egyszerre törne ki belőled a bömbölés meg az ordítás, de a riadt őzike szemek és a légszomj megakadályoz ebben, olyan volt párszor. Teljesen máshogyan mozgat meg, fáraszt ki, jobban mondva csinál ki ez a fajta edzés, mint a kis magabiztos 3 kilométerem 30 percben. Itt kőkemény 50-55 perces órák vannak, pihiidő nincs, tolni kell a gyakorlatokat, amiket igyekszel a legtökéletesebben lemásolni, közben pedig riadozol a saját tested reakcióin, amiket a terhelésre meg a fájdalomra ad válaszul. Ez ilyen, nincs mit szépíteni a dolgon.
Ha valaki egész életében mozgott, annak közel sem okoz ekkora sokkhatást ez, nekem viszont 31 évnyi lustulás után igen megerőltető volt az edzés. Az ötödik és a huszonötödik után is az, a különbség mindössze annyi, hogy a koreográfiát már szinte fejből vágod, meg a 4x8 mozdulatnál már végig tudod csinálni az utolsóig, nem rogysz le a földre a felénél és kúszol négykézláb a vizeskulacsod után.

De hogy azért jót is mondjak róla és ne vegyem el már az elején a kedveteket tőle: amellett, hogy borzasztóan lefáraszt, ugyanannyi energiával dob meg az edzés, a boldogsághormon-termelődést pedig az is fokozza, hogy az a nadrág végre úgy áll rajtad, ahogyan kell, azt a kardigánt pedig már végig be tudod gombolni úgy, hogy alatta sehol sem buggyan ki semmi.
Csokoládét meg egyéb, hizlaló ételt továbbra is eszem, nem váltottam le a heti menüsoromat sovány csirkemellre salátával. Talán ezért, talán a testalkatom és a 3 évtizedes tunyaság miatt, de nem nézek ki totál máshogy, ugyanolyan formájú vagyok, csak itt-ott összementem és egyes pontokon ha megnyomom pl. a combomat, vagy a karomat, akkor nem süpped be, hanem kemény tapintású valami van ott: izom. Mármint nem a konyhásnéni integető izom, hanem tényleg normál izom. Tök fura, ilyenem meg nem volt :)

Iszom is rendesen, nagyon odafigyelek a napi folyadékbevitelre, ebben hatalmas segítségemre van a BWT Víz, mivel szűrt, magnéziummal dúsított és legfőképpen finom vizet ihatok minden nap - ennek selymesebb, finomabb az íze, sokkal könnyebben veszem rá magam arra, hogy a kulacsom után nyúljak, sajnos nálam szükséges ilyen jótékony átverés, hogy ne felejtsek el hidratálni:




Az alábbiakban összegyűjtöttem Nektek vicces kis megállapításokat, amiket nem hisz az ember lánya, hogy megtörténnek vele, amikor látja, hogy megindult a fogyás:

- a kilók lementek, a narancsbor maradt. Igen, meg mindig ott van, a narancsligetek nem ijednek meg holmi alakformáló vagy Tabata órától

- a zsírpárnák sem azok az ijedős fajták, így jóval előbb növesztettem mélyizmokat alájuk, minthogy eltűnt volna az a nem szeretett hájacska a belső combról

- a legutáltabb testrészed fog legutoljára reagálni arra, hogy te a lelkedet kileheled 42-szer egy edzés alkalmával - a hasam ennyi idő elteltével sem lapos :D

- ha egyszer el kezdesz edzőcuccokat vásárolni, nincs megállás, mert amint egyre jobban belemélyedsz a mintákba és kollekciókba, automatikusan kitanulod, hogy melyik cipő milyen edzésformára jó, addigra kifogysz a meglévő edzőruháidból és indulhat újra a shopping #istenpénzese

- a cipőidből is kifogysz. Akár alkalmi, akár sportcipő. Amikor boldog kis kövér feleség voltam, akkor nem egyszer kellett 40-es méretű cipőt vennem, mostanában viszont sokszor a 39-es is nagy

- ha édesszájú vagy, ugyanúgy eszed a csokit, de jóval kevesebbszer kívánod meg, így a kamrapolc is nehezebben ürül a csokoládék súlya alatt...Gombóc Artúr pedig csak vakarja a fejet, hogy ezzel az emberrel meg mi a fene történt...

- ha másfél adag maradt ebédre az aktuális, főtt ételből, akkor boldogan megosztoztok rajta a szintén edzésbe kezdett férjeddel és fullra tele lesztek, nem kezdesz bele őrült főzésekbe az éhhalál elkerülése végett, mint korábban - ezekből látszik igazán, hogy a gyomrod is picit összeszűkült




Legvégül leírom az általam kipróbált edzésformák tapasztalatait, ezek közül is jöjjön a saját testsúlyos edzésre specializálódott 3, hátha valakinek tudok ezzel segíteni, aki még csak az órarendet nézegeti a fitneszterem honlapján, de nem mert még ellátogatni a kiszemelt edzésre:



TRX

Az első, igazán nagy kattanásom. Saját testsúlyos edzés ilyen spéci TRX kötelekkel, amik a mennyezeti kampókra vagy egy masszív fémrúdra vannak felerősítve. Azt hittem, hogy csak beléjük csimpaszkodom és akkor könnyű dolgom lesz, de pont nem ez történt: az lehet, hogy a lábaid, vagy a kezeid bele vannak akasztva, de a másik felével tartanod kell a testsúlyodat, plusz a gyakorlatot is végezned. Szidtam is magam rendesen, hogy ennyi eszem van, hogy túlsúlyosan elmegyek egy saját testsúlyos edzésre. Piszkosul szenvedtem a karom gyengeségétől, nem kicsit izzadtam, de mivel az edző, a zene és az edzés hangulata igencsak pozitív volt, feledtette velem a saját nyomoromat és már nem arra koncentráltam, hogy összeesem, nem bírom, feladom, hanem hogy jól tudjam kivitelezni a gyakorlatot (és igen, a többiek ugyanúgy szenvednek és fújtatnak melletted :D).


A bemelegítés után 3 vagy 4 gyakorlatsort mutat meg az edző, melyeket 40 másodpercig kell végezni, majd 20 másodperc pihenő következik, ami gyakorlatilag arra elegendő, hogy beállj a következő gyakorlathoz pozícióba. Ezt 3 körön keresztül ismételjük, majd utána pihi azalatt, amíg a következő gyakorlatsort megmutatja az edző.
Az edzés végén a karom teljesen ki volt készülve, amit tökre megértek, ekkora súlyt tartani és mozgatni nem kis feladat, de már alig vártam a következő edzésnapot :) Izomlázam lett másnapra, főleg a nem létező bicepszem és tricepszem helyén.

Amit ettől az edzésformától tanultam: a helyes plank kivitelezése.



Tabata

Saját testsúlyos edzés, de ezúttal TRX kötelek nélkül. Kell hozzá a saját testsúlyod, illetve amit éppen kér az edző: steppad, nagyméretű fitnesszlabda, kettlebell, kézisúlyzók, szőnyeg.
Itt pörgősebb a dolog, mint a TRX-nél, 20 másodpercig kell pörgetned a gyakorlatokat, amik itt is 3 vagy 4, egymás után ismétlődő gyakorlatsorok és itt is 3 körön keresztül kell csapatni, a vége felé pedig, amikor már nincs több idő az órából, akkor a 4 gyakorlatot csak kétszer kell egymás után lepörgetni.
Négyütemű fekvőtámasz, helyből felugrás és guggolásba érkezés, majd utána steppadon nyusziugrás egyik oldalról a másikra - ez utóbbi ismerős lehet a kisszekrény vagy iskolai kicsi zsámolyos időkből, amikor megfogod a zsámoly két oldalát és páros lábbal átugrasz egyik oldalról a másikra.
Ha kettlebellt is ki kell hozni a gyakorlatokhoz, ott általában "csak" fognod kell a mellkasod előtt a kettlebellt és azzal jó mélyeket guggolni. Aztán pihenésképpen jöhet egy kis plank :D


Én ezen az órán nagyon durván ki szoktam fulladni, az alapból falfehér bőröm rákvörössé változik, előtte legalább 2 órával nem szabad ennem, illetve kávét innom, mert felkavarodhat a gyomrom. Eddig ilyen szerencsére nem következett be, de éreztem, hogy üresebb gyomorral kell legközelebb jönnöm.
Teljesen átmozgat ez az edzésforma, de nem szabad csodálkozni, hogy negyed óra után már a nyelveden taposol, itt tényleg nagyon kell pörgetni a gyakorlatokat, inni meg törölközni csak a gyakorlatsorok végeztével van idő, amikor az edző a következő gyakorlatokat mutatja meg. Tabata után én szó szerint csak hazaesem, a beszéd is alig megy ezután, de a bezuhanás az ágyba nagyon is. Izomlázam valahogy nem annyira van, inkább csak érzem, hogy el vannak fáradva az izmaim az erős terhelést követő napon.

Amit ettől az edzésformától tanultam: igenis fel tudok állni a földről és tovább csinálni.



Intervall mix

Ez az edzésforma még keményebb, mint a Tabata, itt annyira felpörgetik a pulzust, hogy kétszer olyan intenzívnek érzem, mint a Tabatát. Itt is sikeresen felkavarodott a gyomrom, de tartottam magam az edzés végéig és nem történt semmi baleset, de egyértelműen sok volt ez nekem. Az elején 40, majd a végén 50 másodperces gyakorlatok vannak, 10, illetve 5 másodperces pihenőidőkkel, de itt annyira kell pörgetni ezeket, hogy a steppadhoz szinte nincs is időd odahúzni a szőnyeget, hogy egy félig talajon végzendő gyakorlathoz felkészülj.


Nekem a túlzott terheléstől már edzés közben is képes megfájdulni a fejem, na itt is ez történt, a lenyújtásnál remegett mindenem a felhajtott pulzusomtól, ilyenkor teljesen úgy érzem, hogy a molekuláim egyesével akarnának kiszakadni belőlem.
Ennél az edzésformánál ki van emelve, hogy túlsúllyal inkább nem javasolják, hát persze, hogy én, mint makacs ember muszáj voltam a saját bőrömön megtapasztalni, hogy milyen ez az óra.
Tényleg mindenedet átmozgatja, másnap viszont nagyjából a létezés is fájt, nem lopta be magát a szívembe, ez az edzés valóban túl sok nekem.

Amit ettől az edzésformától tanultam: ha nem túlsúllyal csinálom az edzést, akkor 42 helyett csak 26-szor fogok meghalni egy ilyen órán.



Remélem, hogy a következő 15 hónap elteltével is jelen lesz az életemben a testmozgás (nomeg persze a csokoládé), nagyon megszerettem, 2 nap elteltével pedig már a testem is jelzi, hogy menne és mozogna, ilyenkor el kezd bizseregni a lábszáramban végigfutó izom és furán csikiz (?) vagy nem is tudom, de azt már beazonosítottam, hogy ez az a jelzés, ami azt jelenti, hogy ideje felemelni a fenekemet.
Az edzésekre fordított időt és energiát egyáltalán nem érzem tehernek, munka után jobb edzés közben kattogni a fejedben kavargó gondolatokon, mialatt kalóriát is égetsz, nem pedig a párodra fogod zúdítani az egész napos frusztráltságot. Csak a felét :P




Köszönöm, hogy végigolvastátok, a következő ilyen jellegű bejegyzésben terveztem a többi, általam kipróbált óratípust is leírni, addig is várom kommentben, hogy Nektek milyen tapasztalataitok voltak a különféle, csoportos órákon :)

Pusza: Reni




#képek forrása: Pinterest

Megjegyzések

  1. én is futással kezdtem, aztán egy sérülés miatt nem futhattam a heti 15-20 km-eket, és át kellett térnem más sportra. így jött a trx és a köredzés :) egyetem alatt heti kétszer jártam, most már sajnos csak heti egyszer, de minden hétfőn nagyon várom hogy mehessek. és néha meglepődötten tapogatom a hasizmom, hogy jéé, ilyen is van! sosem gondoltam volna, hogy imádni fogom az izomfejlesztő gyakorkatokat,és most tessék :D

    VálaszTörlés
  2. Kitartas a tovabbiakhoz! Nagyon buszke lehetsz magadra! :)

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése